de toneelcentrale
toneeluitgeverij
logo2.jpg

Natascha & Elisabeth
Caroline Ros

Catalogus nummer: 7120
Aantal dames: 3
Aantal heren: 2
Genre: toneelspelen
60 tot 90 minuten

plm. 70 min.

De twee vrouwen Natascha (Kampusch) en Elisabeth (Fritzl) hebben met elkaar afgesproken in het huis waar Natascha acht jaar gevangen heeft gezeten. Natascha wil namelijk het huis kopen voordat het een oord wordt voor “ramptoeristen.” Samen wachten ze circa een uur op Waltraud Priklopil (de moeder van Natascha’s ontvoerder) en de makelaar om samen hierover te gaan onderhandelen. In die tijd blikken ze terug op hun ongewone levens; verlangend naar een nieuw en gewoon leven waarin ze met rust gelaten worden door de media. Twee slachtoffers die het beste worden begrepen door elkaar: “het meisje uit de kelder”.

Een confronterend kijkje in een Oostenrijkse kelder.

De kidnappingen en opsluitingen van de Oostenrijkse vrouwen Natascha Kampusch en Elisabeth Fritzl staan centraal in het theatherstuk Natascha & Elisabeth. Met stijgende ontzetting nam de wereld kennis van de details van twee kelderdrama’s in Oostenrijk. Natascha Kampusch werd acht jaar gevangen gehouden door haar ontvoerder, Elisabeth Fritzl was 24 jaar lang de ondergrondse seksslavin van haar vader. Schrijver/regisseur Caroline Ros kijkt verder dan de sensatiebeluste verhalen die erover verschenen in kranten en bladen over de hele wereld. Ze ontrafelde de achtergronden van de slachtoffers, maar ook die van de daders, en licht een tipje op van het antwoord op de vraag hoe het zover heeft kunnen komen. “Deze mannen stonden niet alleen in het leven, ze waren omgeven door vrouwen. Ik durf niet te beweren dat zij op de hoogte waren van wat zich naast hen afspeelde, maar in mijn stuk verwijt ik ze wel dat ze geen enkel signaal hiervan hebben opgevangen.” Legden deze vrouwen door hun gedrag een voedingsbodem voor de misdaden van Jozef Fritzl en Wolfgang Priklopil? Een confronterende vraag. Regisseur Ros belicht het drama van diverse invalshoeken en laat het publiek op indringende wijze kennismaken met de nachtmerrie van eenzame opsluiting en de gevolgen van seksueel misbruik. Een stuk met een boodschap: “Media, laat de slachtoffers met rust zodat ze op hun eigen manier de draad van het leven weer kunnen oppakken, gewoon kunnen zijn, net als ieder ander.” De productie Natascha & Elisabeth is puur fictie, maar Caroline Ros baseerde het op ware personages en gebeurtenissen, onderzocht de achtergronden en kroop in de huid van daders en slachtoffers. “Het fascineert me waarom mensen tot zulke vreselijke dingen in staat zijn. Maar er zit ook iets heel hoopgevends in, namelijk dat Natascha en Elisabeth de kracht hebben om uit hun ellende te kruipen en het te verwerken.”

Caroline Ros maakte met deze productie haar theaterdebuut als schrijver/regisseur. 
Het stuk werd met veel sukses in mei 2009  opgevoerd in Voorburg.



NAAR MIJN ZICHTZENDING>