Rechten aan te vragen bij: | www.stichtingbredero.nl |
Verplichte afname: | 4 stuks (tenzij bijbestelling of digitaal manuscript) |
# Pagina's: | 21 |
Decor (toelichting): | werkkamer |
Burgemeester Wijnand Koeleman (60) zit in een lastig parket. Onlangs kreeg hij te horen dat de directeur van het nieuwe cultureel centrum annex gemeentehuis een grote bronzen sculptuur heeft aangekocht. Vanuit de raadszaal en zijn gloednieuwe kantoor zal hij straks neerkijken op een controversieel werk over vrouwenbesnijdenis, dat een prominente plaats krijgt op de binnenplaats van het complex. De kunstenaar is Aniek Koeleman (25), dochter uit Wijnands eerste huwelijk en militant feminist. Pikant detail is dat Wijnands eigen zuster het leeuwendeel van het aanschafbedrag heeft geschonken.
Wijnands christelijke partij vormt sinds de laatste gemeenteraadsverkiezingen een krappe meerderheid met het populistische Brabantse Trots en hij heeft de gehaaide en ambitieuze Heleen de Baaij (30) voorgedragen als nieuwe wethouder van ruimtelijke ordening. Wijnand vreest echter de rechtervleugel van zijn partij, in de persoon van Ruurd van der Vlist. Vanwege het kunstwerk dreigt deze ex-SGP’er de samenwerking met de populisten te torpederen nog voordat de coalitiebesprekingen goed en wel zijn aangevangen.
Het stuk speelt op de avond dat Wijnand de belangrijkste sponsors van het nieuwe theater fêteert. Met Heleen zoekt hij naar een middel om de sculptuur te weren en zo de coalitie te redden. Tegelijkertijd moet hij zijn dochter om de tuin leiden en is hij als de dood dat van der Vlist hem tijdens zijn speech lastige vragen gaat stellen over de geur van nepotisme die aan de hele affaire hangt. Het komt tot een gênante confrontatie.