Rechten aan te vragen bij: | www.stichtingbredero.nl |
Verplichte afname: | 7 stuks (tenzij bijbestelling of digitaal manuscript) |
# Pagina's: | 51 |
Decor (toelichting): | meerdere locaties na elkaar te realiseren met minimale middelen: open veld, paleis, commandobunker en paleistuin |
Koning Mephaistolos, echtgenoot van Deirdre, wil niets liever dan macht. Om alleenheerser in zijn land te worden, sluit hij een duivels pact met de Goden. Als zich vervolgens een reusachtige vogel in “de Toren van Vrijheid en Voorspoed” boort en het land in chaos verkeert, is koning Mephaistolos in verwarring. Het land is in oorlog met een onzichtbare vijand. Mephaistolos trekt ten strijde en laat Deirdre met haar stiefkinderen achter. Maar Deirdre wil een eigen kind! Voedster Danone moedigt haar meesteres aan om haar noodlottige levensgeschiedenis aan het papier toe te vertrouwen.
“Deirdre” laat zich omschrijven als een kruising tussen een Griekse tragedie en een Shakespeariaans koningsdrama. List en bedrog, schuld en boete, liefde en verraad, dood en onsterfelijkheid, oorlog en vrede, religie en goddeloosheid – alle elementen zitten erin. Evenals wraak, hoogmoed, manipulatie en eigenbelang. Machinaties van alle tijden. Want de drijfveren uit het verleden zijn dezelfde die de machthebbers van nu doen voortrazen. Clinton, Blair of Bush hebben onmiskenbaar veel weg van de anti-helden van toen: Oedipus, Medea, Faust en Richard II. “Deirdre” kan ook gezien worden als een persiflage op de diverse (toneel)genres, maar biedt in vorm én inhoud een geheel eigen kijk op de geschiedenis van het theater. Tegelijkertijd geeft het stuk een onbarmhartige visie op de hedendaagse wereld, waarin egocentrisme en opportunisme hoogtij vieren. Wat rest is verlies, en wel voor iedereen.
Let op: dit toneelstuk bevat expliciete scènes (zoals dat in de klassieke stukken voor kwam)